Skip to main content

Kelime Peşinde - Kuram

Kuram kelimesi İngilizce theory karşılığı kullandığımız kelime. Akademide bolca kullanılan bu kelimeyle son karşılaşmamda izin sürmeye karar verdim. İyi yolculuklar.

Theory kelimesi için Oxford Sözlüğü "A supposition or a system of ideas intended to explain something, especially one based on general principles independent of the thing to be explained." [1]  diyor. Derdim kelimeyi nasıl tanımladıkları/açıkladıkları değil, nereden geldiği! Köken olarak Yunanca; oradan geç Latince'ye  oradan da İngilizce'ye geçmiş ve "yapılan bir şeyin akli gösterimi" anlamındaki theōria kelimesinden geliyor.  theōria ise  "düşünceye dalma [contemplation] ve sabit bir kanıt olmadan teori ve kestirim oluşturma speculation [2]’ olarak ifade ediliyor. theōria ise theōros kelimesinden geliyormuş ki o da ‘spectator’ olarak karşılık buluyor kendine; bir şeyi izleyen, bir şeyi gözleyen kişi! 

Şimdi 'spectator'dan' nazariye kavramına geçersek Nişanyan Sözlükte [3] onun için; "Ar naẓarī  görüşe ait, görüşsel  Ar naẓar  bakış, görüş" deniliyor. Üstelik kuram kelimesi için de [4] " Kökü +A ile biten tematik fiiller dışında TTü +Am eki sadece tutam sözcüğünde görülür. Buradaki kullanımı keyfidir."  diyor.

Keyfi kelimesi canımı ve dilimi acıttı. Dille bu denli rahat ilişki "kurmak" için bilmem ne demeli? 


Kaynakça
[1] https://en.oxforddictionaries.com/definition/theory
[2] https://en.oxforddictionaries.com/definition/speculation
[3] http://www.nisanyansozluk.com/?k=nazariye&x=0&y=0
[4] http://www.nisanyansozluk.com/?k=kuram&x=0&y=0

Comments

Popular posts from this blog

Knowles'in Yetişkin Eğitimi Varsayımları

Yetişkin eğitimi denildiğinde ilk akla gelen araştırmacılardan olan ve "Androgoji (Yetişkin Eğitimi)" kavramı üzerine çalışmalarıyla bilinen Malcolm Knlowles'in yetişkin eğitimi için öne sürdüğü altı varsayımı göstermeye çalıştığım ilk infografik çalışmam!

Yorum: Eğitimde Teknolojinin Rolü Üzerine 3 Mit *

Teknolojinin eğitimdeki rolü hakkında etrafta bir sürü söz dolaşır. Maalesef, bu konuşmaların çoğu eğitek[1] finansmanı ve "teknoloji uçurumu" üzerine odaklanma sebebiyle mevzuyu kaçırırlar. İzleyen bölümde, eğitim sisteminde teknolojinin amacını kuşatan üç genel mit ve bu mitleri yeniliği, benimsemeyi ve öğrenci çıktılarını geliştirmeye yardımcı olarak kullanmak için tanılama yolları bulunmaktadır. 1. Mit : Bütün mevzu bozulmayla ilgilidir. Eğitimde teknolojiyi çevreleyen en büyük sorunlardan biri yeni gelişmeler ve ürünlerin çoğunlukla hakettiğinden daha fazla değer almasıdır (over-hyped),  bu düşünceye göre teknoloji halihazırdaki işleyişi anında bozmaktadır. Bu dalgalanma yeni teknolojiyi tüm süreçleri ve çıktıları geliştiren bir iyileştirici olarak çerçevelendirir, ancak sonra okullara bu teknolojiyi var olan pratiklere uygulama ve bütünleştirme[2] için işevuruk adımlar sunmada başarısız olur. Bunun yerine, teknolojiye çözümün bir parçası olarak yaklaşılmalıdı