Skip to main content

Yorum: Eğitimde Teknolojinin Rolü Üzerine 3 Mit *

Teknolojinin eğitimdeki rolü hakkında etrafta bir sürü söz dolaşır. Maalesef, bu konuşmaların çoğu eğitek[1] finansmanı ve "teknoloji uçurumu" üzerine odaklanma sebebiyle mevzuyu kaçırırlar. İzleyen bölümde, eğitim sisteminde teknolojinin amacını kuşatan üç genel mit ve bu mitleri yeniliği, benimsemeyi ve öğrenci çıktılarını geliştirmeye yardımcı olarak kullanmak için tanılama yolları bulunmaktadır.

1. Mit : Bütün mevzu bozulmayla ilgilidir.

Eğitimde teknolojiyi çevreleyen en büyük sorunlardan biri yeni gelişmeler ve ürünlerin çoğunlukla hakettiğinden daha fazla değer almasıdır (over-hyped),  bu düşünceye göre teknoloji halihazırdaki işleyişi anında bozmaktadır. Bu dalgalanma yeni teknolojiyi tüm süreçleri ve çıktıları geliştiren bir iyileştirici olarak çerçevelendirir, ancak sonra okullara bu teknolojiyi var olan pratiklere uygulama ve bütünleştirme[2] için işevuruk adımlar sunmada başarısız olur.

Bunun yerine, teknolojiye çözümün bir parçası olarak yaklaşılmalıdır. Birey dijital araçların eğitim sistemi üzerinde nasıl gerçekçi, sürdürülebilir bir etki yapabileceğini dikkate almalıdır. Okullar halihazırdaki deneyimi ve süreci geliştiren, kolay kullanılan ve sorunsuz bir şekilde bütünleştirilen araçlara odaklanmalıdır. Buna harika bir örnek Oakland, Kaliforniya'daki Unity Lisesi'dir. Okul Matematik 1 müfredatına bir harmanlanmış öğrenme programı oluşturmak için Khan Akademi'nin çevrimiçi vidyolarını[3] dahil etmiştir.

Fazla vaat, az icraat modeli[4], yeni teknolojileri benimseme konusunda bu teknolojiler belirgin bir fayda sağlayacak olsa bile çoğunlukla okulları, yöneticileri ve öğretmenleri bu konuda kuşkucu yaparak sonuçlanır. Zihniyetimizi değiştirerek, yutturmaca[5] ve gerçeklik arasındaki boşluğu kapatabiliriz.

2. Mit: Bütün mevzu sınıfla ilgilidir. 

Diğer bir yaygın yanlış kanı "eğitimde teknolojinin" sadece dijital sınıf araçlarını ya da  eğitimcilerin öğretme yeterliklerini geliştirmeye yardımcı yazılımı ifade etmesi, mevcut öğrenme sürecini geliştirmesi ya da öğrencilerin daha fazla teknoloji meraklısı olmalarına yardımcı olmasıdır. Bu tür araçlar eğitim sistemimizde önemli olmakla birlikte, teknoloji bir dersin çok öncesinde ve sonrasında etki yapabilir.

Okulların günlük uygulamalarında zaman ve para kazanmasına yardımcı olan çeşitli kaynaklar vardır. Örneğin, bugünlerde başarılı "eğitim bölgeleri" [6] öğrenci başarısını verimli ve uygun maliyetli bir şekilde etkilemek için, kendilerinin en iyi öğretmenleri işe aldıklarına emin olmalarına yardımcı olan bir "işe alma yazılımı"  almayı değerlendiriyorlar. Dijital araçlar aynı zamanda öğretmenler için mesleki gelişimi ilerletmeye ve özelleştirmeye yardımcı olabilirler. Ve perdenin gerisinden, yeni bulut bilişim ve analitik sistemler eğitim bölgelerinin içerisinde öğrenci devam kayıtlarının, notlarının ve bireysel öğrenci malumatının[7] bulunduğu belgeler için veri depolama olanaklarını geliştiriyor. 

3. Mit: Bütün mevzu ...mmm teknolojiyle ilgilidir. 

Teknoloji hakkında yapılan  herhangi bir konuşma teknolojinin kendisinin her derdin devası olmadığını teyit etmelidir. Eğer onları faydalı hale getirecek harika öğretmenlerimiz yoksa en muazzam eğitek araçları bile etkisizdir. Araştırmalar yeniden ve yeniden göstermiştir ki öğretmen niteliği öğrenci başarısı içi en önemli okul-temelli etken olmayı sürdürmektedir. Bütün eğitim teknoloji çözümlerini göz önünde bulundururken hatırlamalıyız ki eğitimde en büyük farklılığı yapan ve onu en çok önemseyen eğitimcilerimizdir. Her yazılım ya da donanım alımı öğrenci başarısını olumlu etkilemek için nihai bir hedefle yapılmalıdır.

*Joel Sackett tarafından yazılan "Commentary: 3 Myths about Technology's Role in Education" çevirisidir. İzin için Joel Sackett'a, çeviri de yardım eden Fadime Dönmez ve Yusuf Öztürk'e teşekkürler.

Kaynakça-Dipnot
[1] Edtech karşılığı olarak kullandım.
[2] "bütünleştirme" kelimesini, geçtiği her yerde "entegrasyon" yerine kullandım.
[3] video kelimesini isteyerek böyle yazdım.
[4] The over-promise, under-deliver model
[5] hype
[6] district
[7] information

Comments

Popular posts from this blog

Knowles'in Yetişkin Eğitimi Varsayımları

Yetişkin eğitimi denildiğinde ilk akla gelen araştırmacılardan olan ve "Androgoji (Yetişkin Eğitimi)" kavramı üzerine çalışmalarıyla bilinen Malcolm Knlowles'in yetişkin eğitimi için öne sürdüğü altı varsayımı göstermeye çalıştığım ilk infografik çalışmam!