Skip to main content

Kelime Peşinde - Kuram

Kuram kelimesi İngilizce theory karşılığı kullandığımız kelime. Akademide bolca kullanılan bu kelimeyle son karşılaşmamda izin sürmeye karar verdim. İyi yolculuklar.

Theory kelimesi için Oxford Sözlüğü "A supposition or a system of ideas intended to explain something, especially one based on general principles independent of the thing to be explained." [1]  diyor. Derdim kelimeyi nasıl tanımladıkları/açıkladıkları değil, nereden geldiği! Köken olarak Yunanca; oradan geç Latince'ye  oradan da İngilizce'ye geçmiş ve "yapılan bir şeyin akli gösterimi" anlamındaki theōria kelimesinden geliyor.  theōria ise  "düşünceye dalma [contemplation] ve sabit bir kanıt olmadan teori ve kestirim oluşturma speculation [2]’ olarak ifade ediliyor. theōria ise theōros kelimesinden geliyormuş ki o da ‘spectator’ olarak karşılık buluyor kendine; bir şeyi izleyen, bir şeyi gözleyen kişi! 

Şimdi 'spectator'dan' nazariye kavramına geçersek Nişanyan Sözlükte [3] onun için; "Ar naẓarī  görüşe ait, görüşsel  Ar naẓar  bakış, görüş" deniliyor. Üstelik kuram kelimesi için de [4] " Kökü +A ile biten tematik fiiller dışında TTü +Am eki sadece tutam sözcüğünde görülür. Buradaki kullanımı keyfidir."  diyor.

Keyfi kelimesi canımı ve dilimi acıttı. Dille bu denli rahat ilişki "kurmak" için bilmem ne demeli? 


Kaynakça
[1] https://en.oxforddictionaries.com/definition/theory
[2] https://en.oxforddictionaries.com/definition/speculation
[3] http://www.nisanyansozluk.com/?k=nazariye&x=0&y=0
[4] http://www.nisanyansozluk.com/?k=kuram&x=0&y=0

Comments

Popular posts from this blog

Knowles'in Yetişkin Eğitimi Varsayımları

Yetişkin eğitimi denildiğinde ilk akla gelen araştırmacılardan olan ve "Androgoji (Yetişkin Eğitimi)" kavramı üzerine çalışmalarıyla bilinen Malcolm Knlowles'in yetişkin eğitimi için öne sürdüğü altı varsayımı göstermeye çalıştığım ilk infografik çalışmam!

Öğrenmek Neden Zor ve Onu Nasıl Kolaylaştırabiliriz?

Makaleye şuradan ulaşılabilir: Why learning is hard - and how to make it easier   Öne çıkan unsurlar:    Bilişsel Yük Kuramı için: ....Ancak çalışan bellek, dikkat kontrolü ve öğretimsel sıralamanın öğrenme için neden bu kadar önemli olduğu - ancak insan dilini anlama gibi eşit derecede karmaşık bir şey için önemli olmadığı - sorusu cevapsız kalmaktadır. Bir yüz ifadesinin ne anlama geldiğini anlamak için öğretim materyallerine ihtiyacınız yok.     Kıssadan Hisseler Birincisi, çocuklardan evrimleşmedikleri bir şeyi yapmalarını istediğinizi, ancak aynı zamanda modern dünyada başarılı olmak için bunu yapmaları gerektiğini anlamak. Bu becerileri bilmeleri gerekir ve bu da çocukların tercihleriyle çatışacaktır - ne yapmak istedikleri ile uzun vadede başarılı olmak için ne yapmaları gerektiği.     Çocuklar piyano çalışmak istemezler, bu ikincil bir şeydir ve bunu yapmazlar. Ancak pratik yapmadıkları sürece bu konuda yetenekli hale gelmezler. Okuma...